کد خبر: ۵۳۹۲
۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

عهد نوجوانان خاتم‌الانبیا بر فراز جبل‌النور

سی‌نوجوان محله خاتم‌الانبیا (ص) دست در دست هم دادند تا کاری کنند کارستان. حالا تعدادشان از ۱۱۰ نفر هم بیشتر شده است.

سال‌۹۹ بود که با یک اردوی کوه‌نوردی تفریحی‌زیارتی به جبل‌النورکوهسنگی و میثاق با شهدای گمنام آنجا کارشان را شروع کردند. سی‌نوجوان محله خاتم‌الانبیا (ص) دست در دست هم دادند تا کاری کنند کارستان. حالا تعدادشان از ۱۱۰ نفر هم بیشتر شده است.

از همان سال رسمشان این بود که اگر عضو جدیدی بخواهد به گروه بپیوندد، در مزار شهدای گمنام جبل‌النور بر فراز کوهسنگی، میثاقش را آغاز کند تا بتواند در صف سربازان امام‌زمان (عج) باشد. آن‌ها با همفکری هم، گروهی فرهنگی‌تربیتی تشکیل دادند و نامش را «اِسرا» به معنای سیر‌دادن و حرکت‌دادن گذاشتند.

هفت‌کارگروه تخصصی هم تشکیل دادند که مدیریت هر‌کدام بر‌عهده یکی از دارندگان رتبه برتر در جشنواره‌ها و مسابقات علمی و قرآنی گذاشته شد. بنا را بر این گذاشتند که اگر هیچ تخصصی هم ندارند، آموزش‌ها را در میدان عمل ببینند و حین کار. تدارکات برنامه‌ها از صفر تا صد، تشکیل گروه سرود و مداحی و قرائت قرآن و تفسیر و کار‌های جهادی در مناطق محروم کشور را در فهرست فعالیت‌هایشان قرار دادند.

یک بار روزگار به‌سوی خواندن سرود «سلام فرمانده» در زیر آبشار اخلمد کشاندشان و روزی دیگر باید به اردوی جهادی مناطق محروم بهلول‌آباد تایباد می‌رفتند و چهل‌نفری، هفت‌کیلومتر لوله‌کشی برای آبرسانی به آنجا انجام بدهند.

این کار آن‌قدر بین گروه‌های جهادی کشور برجسته شد که شبکه‌های مختلف تلویزیونی مانند افق، شبکه دو و یک و شبکه خراسان آن را به نمایش گذاشتند. برای هفته دیگر هم کاری جهادی از‌سوی سازمان تبلیغات به آن‌ها پیشنهاد شده است و باید برای چند‌روزی به سرخس بروند که مسجدش احیا می‌خواهد، خانه‌هایش تعمیرات و مدرسه‌اش رنگ و نقاشی.


مقام‌های برتر برای اعضای گروه

شعارشان این است: «تحصیل، تهذیب، ورزش». برای انتخاب‌شدن در گروه اسرا نوجوانان باید سه‌شرط را داشته باشند؛ باید قرآنی باشد، جوهره مذهبی داشته باشند و در درس‌هایشان هم قوی باشند. عرفان اصغری مسئول کارگروه هیئت است و خودش هم چند‌سال پیاپی در مسابقات تفسیر و قرائت قرآن مقام برتر کسب کرده است.

او می‌گوید: یکی از افتخارات این گروه در این سه سال، این است که بچه‌های ما بسیار پر‌تلاش هستند و تا‌کنون در مسابقات کشوری، ناحیه و حتی علمی، رتبه‌های متعددی کسب کرده‌اند.

او از محمد‌مهدی احمدی‌کمال که معاون هیئت هم هست، یاد می‌کند که رتبه برتر مسابقات مداحی و مقام برتر در جشنواره خوارزمی را از آن خود کرده است، احسان صفدرزاده مسئول کارگروه جذب و تثبیت است و مقام برتر تفسیر را کسب کرده است. علیرضا قوچان دو رتبه برتر تفسیر دارد و مسئول کارگروه قرآن و عترت است. مهدی شاکری نیز رتبه برتر مسابقات صحیفه سجادیه را دارد و مسئول کارگروه فضای مجازی است.


زدودن حس غربت تازه‌وارد‌ها

بعداز حدود یک‌سال از بنیان‌گذاری مجموعه، هیئت ابناءالزهرا (س) که نامش به‌معنای «پسران حضرت‌زهرا (س)» است، ذیل مجموعه تعریف و ایجاد شد و در آن خود بچه‌ها مسئول، کادر، گرداننده و اجرا‌کننده برنامه‌های هیئت هستند.

در این گعده شیرین همدلی با نیت مشترکی که شادی امام‌زمان (عج) و ظهورش است، تلاش می‌کنند که یک خانواده باشند متشکل از برادران بزرگ‌تر و کوچک‌تر. کار‌های قشنگی هم در‌راستای تحکیم این خانواده بزرگ انجام داده‌اند.

احسان صفدرزاده که مسئولیتش تأمین انس بین بچه‌هاست، می‌گوید: وقتی یک عضو جدید به گروه اضافه می‌شود، برای اینکه حس غربت نکند، بچه‌هایی در این کارگروه مسئولیت دارند که با او دوست شوند. نه دوستی ظاهری؛ بلکه دوستی‌ای که عمیق باشد و سبب انس و صمیمیت شود.


یکی از ۱۰ گروه سرود برتر مشهد

گروه سرود مجموعه اسرا نیز از همان ابتدا در مجموعه راه‌اندازی شده و در مدت بسیار کوتاهی توانسته است از گروه‌های سرود خوب کلان‌شهر مشهد باشد. این روز‌ها گروه سرود مجموعه جزو ۱۰ گروه سرود برتر مشهد است که در حرم نیز با همین عنوان از آن قدردانی شده است و مساجد و حسینیه‌ها و مدارس خواهان اجرای آن‌ها هستند.

علیرضا قوچان که از اولین اعضای گروه است، می‌گوید: ازآنجاکه بچه‌ها کاری قوی ارائه می‌کردند، دومین اجرای خود را در حرم مطهر رضوی توانستند انجام دهند و پس از آن، مدت‌ها با همکاری اداره تبلیغات حرم درقالب طرح گلدسته‌های حرم به اجرای سرود پرداختند. در دهه‌های کرامت و ولایت نیز جزو گروه‌های منتخب حرم برای اجرا‌های حرم و کارناوال‌های شادی خیابانی بودند.

کارشان آن‌قدر به دل نشسته است که از شهرستان‌های چناران و نیشابور و شهرستان‌های دور و نزدیک دیگر برای اجرای سرود‌های مذهبی و مداحی و «سلام فرمانده» از آن‌ها دعوت می‌شود.

 

عهدی بر فراز جبل‌النور

 

لذت حضور بین روستاییان

برای لوله‌گذاری و لای‌روبی شبکه آبرسانی روستای بهلول‌آباد که می‌روند، کارشان جهاد است، به نیت محرومیت‌زدایی. عرق جبین می‌ریزند، اما خم به ابرو نمی‌آورند. احسان صفدرزاده یکی از ۱۱۰ برادر این گروه است که دو سال پیش، بعد از مراسم کارناوال سرودشان برای عید غدیر با دیگر بچه‌های گروه اسرا عهد اخوت بستند و گفتند «تا زنده‌ایم سرباز امام زمان (عج) هستیم و یکدیگر را رها نمی‌کنیم.»

تعریف می‌کند: یکی از دل‌نشین‌ترین خاطراتمان که به دل همه بچه‌ها نشسته است و از آن به نیکی یاد می‌کنند، این است که وقتی برای اردوی جهادی لوله‌گذاری و آبرسانی به روستای محروم بهلول‌آباد رفته بودیم، خیّری کلی مواد غذایی در انبار گذاشته بود که به محرومان روستا کمک شود و این مسئولیت را به ما سپردند. چند‌ساعتی مشغول بسته‌بندی بودیم و در توزیع هم کمک کردیم و این کار خیر بسیار لذت‌بخش بود.


هفته جهاد برای بچه‌های اسرا

دهه کرامت سال‌۱۴۰۰ مصادف شده بود با انتخابات ریاست‌جمهوری. خط و ربط‌های گروه اسرا ایجاب می‌کرد که در این برنامه حضور حداکثری داشته باشند و کمک کنند. خاطره آن روز برای مهدی ثالثی فراموش‌شدنی نیست؛ «برای مشارکت حداکثری مردم همگی دست به کار شدیم و آن هفته که جمعه‌اش قرار بود انتخابات باشد، اوج کار و فعالیت مجموعه بود.

ما از صبح ساعت ۸ تا ۲۰ درحال اجرا و مشارکت در جشن‌های دهه کرامت بودیم و شب هم از ساعت ۲۲ تا نماز صبح در کوچه‌ها بنر "حضور در انتخابات" نصب می‌کردیم. کل خواب ما از ساعت ۷ تا ۹ صبح بود و برای یک هفته همه ما همین شرایط را داشتیم.» آن هفته را «هفته جهاد» نام‌گذاری کرده‌اند؛ هفته‌ای که خواب هر عضو گروه اسرا سرجمع به ۱۰ ساعت هم نرسید.


سی نفر بودیم، شدیم ۱۱۰ نفر

همه‌چیز از ده‌سالگی محمدرضا داوری شروع شد، نوجوان محله خاتم‌الانبیا (ص) که به مدت ۱۰ سال به‌عنوان مسئول اقامه نماز در مدارس ناحیه‌۷ فعالیت کرد و ایده‌ای در ذهنش جوانه زد؛ همان سالی که او فقط دوازده‌سال داشت؛ «آن روز‌ها زیاد سر کلاس‌های دانش‌آموزان مدارس می‌رفتم و سؤالاتشان را پاسخ می‌دادم و دغدغه‌هایشان را متوجه شده بودم.

حس کردم نیاز است که این کار و صحبت با نوجوانان در‌قالبی اثرگذار‌تر و این حضور‌ها مداومت بیشتری داشته باشد. جایی باشد شبیه مسجد، حسینیه یا مدرسه‌ای که بچه‌ها بتوانند بیشتر دور هم جمع شوند و گعده‌های هم‌اندیشی درباره مسائلشان برگزار کنند.

سی‌نفر از بچه‌های مدرسه شدند اولین یارهایمان و همان روز‌ها پای کار آمدند که از آن اولی‌ها، نصفشان که به مدارج بالاتر رسیدند، ریزش داشتند، اما برخی مانند مهدی ثالثی و علیرضا قوچان و چندنفر دیگر پایه کار ماندند و در همه تصمیمات یاری‌مان می‌کنند. حالا ۱۱۰‌نفریم که هشتاد‌نفر ثابت هستند و در اغلب برنامه‌ها سهیم‌اند. بیشتر بچه‌ها دانش‌آموزان دبیرستان دوره اول دارالعلم در خیابان توس‌۷۰ هستند و دانش‌آموزانی از پایه‌های پنجم و ششم دوره دوم ابتدایی.»

ارسال نظر